kundrelation
Kundrelation är någonting som, likt varje annan relation du har, inte bara behöver etableras utan också utvecklas och vårdas väl över tid om du vill skapa kundlojalitet.
All verksamhet som är framgångsrik handlar om goda kundrelationer.
Detta blir kanske som allra tydligast när det gäller försäljning.
Men behovet att skapa goda kundrelationer och vårda dem väl är på intet vis avgränsat till försäljningsavdelningen, utan måste genomsyra hela organisationen.
Bra kundrelationer, som vårdas väl, utvecklas över tid till lönsamma kundrelationer.
Det är någonting som vi på Becker Network vet en hel del om.
Hur skapar jag en bra kundrelation?
Det är idag knappast något problem att samla in kunddata.
Kunderna lämnar många gånger själva uppgifter via beställnings- eller bokningsformulär på sajten.
Dessutom kan du fråga i stort sett allt genom att använda Google.
Och varför inte fråga dina kontakter via sociala medier.
När du har den information som du behöver, så kan du börja bygga upp goda kundrelationer.
För att lyckas så behöver du vara:
- Förtroendeingivande
- Lyhörd och intresserad av den du pratar/diskuterar med
- Engagerande i samtalet/diskussionen
Enkelt uttryckt så skall den möjliga kunden känna sig: sedd, hörd, förstådd men också berörd.
Låt honom eller henne veta att du både ser som förstår problemen och vad hon/han behöver.
Hur upprätthåller jag en god kundrelation?
- Bygg kundrelationer med kunder i vart och ett av dina kundsegment
- Lär dig förstå deras problem och pain points, vilket kan skilja sig rejält både mellan olika företag och olika branscher
- Utveckla starka relationer genom att alltid vara förtroendeingivande och engagerad
- Knyt kunderna till dig inte enbart genom bra produkter eller tjänster utan också genom pålitlighet, noggrannhet samt bra service
Tänk t.ex. på detta: Upp till ett av tre företag tappar affärer på grund av obesvarade samtal eller utebliven återkoppling.
En annan bra metod är att ingå i samma nätverk som dina kunder, så skapar du enkel och bra kundrelation såsom t.ex. Becker Network.
Att träffas IRL är bra, men hur gör man i Coronatider?
Kanske var du van att träffa dina kunder på kundmöten, branschmässor, företagsmingel och andra event före pandemin.
Coronaviruset snabba spridning över världen vände dock upp och ned på våra vanliga mönster för möten, affärsresor och sätt att träffas.
Vi har varit tvungna att på kort tid utveckla nya rutiner, både när det gäller såväl privatliv som arbetsliv.
Sedan kom nästa stora utmaning – hur skulle vi ta hand om våra kunder?
- Under de senaste åren har digitala möten fått ersätta de mer traditionella sätten med fysiska möten för att upprätthålla och utveckla våra kundrelationer
- Effekterna av pandemin kommer påverka vår ekonomi under en lång tid framöver
- Kanske har de metoder vi nu utvecklat, i stället för långa affärsresor eller stora mässor, kommit för att stanna
- Vi har upptäckt kostnadsbesparingar, effektiviteten samt smidigheten med digitala möten
Fast samtidigt så längtar vi nu alltmer ivrigt efter att få komma ut och träffa människor som vi kanske inte har sett IRL på flera år igen.
Och varför inte också inleda nya, spännande bekantskaper?
Varför inte förena nytta med nöje och träffas IRL igen genom ett Becker Network event?
När man talar om kundrelationer – vanliga frågor
Det brukar dyka upp många frågor när man talar om t.ex. hur man vårdar en kundrelation eller skapa goda kundrelationer.
Vi har samlat några av dessa här nedan.
Becker Network – perfekt för dig som vill bygga en stark kundrelation
Becker Network är ett fantastiskt sätt att träffa nya människor, från vitt skilda områden inom näringslivet, och knyta värdefulla kontakter som kan leda till starka kundrelationer.
Om du är intresserad av att utveckla ditt kontaktnät och skapa bra kundrelationer så kan du börja med att kontakta oss samt bjud in dig själva till nästa och testa hur rekommenderbar du är.
Becker Network är nätverket för dig som gillar att skapa, vårda samt utveckla en stark och varaktig kundrelation.