
Relationsmarknadsföring B2B
Skapa relationsmarknadsföring B2B låter kanske som något man redan gör som företagare.
De flesta känner att man redan idag bedriver någon form av relationsmarknadsföring, de flesta i form av rabatter, lojalitetsprogram, personanpassade tjänster och merförsäljning.
Relationsmarknadsföring för B2B handlar mer om taktik, och det finns gott om effektfulla strategier.
Först och främst, när man verkligen vill utveckla en relation så måste man knyta an till dina kunder, skapa vänskapsförhållanden och känslor som inga prisförändringar, marknadsföringskampanjer eller rabatter kan konkurrera med.
Relationsmarknadsföring innebär att du kan övertyga kunden på tre sätt genom känslomässig anknytning , en syftesdriven marknadsföring och genom att utnyttja varumärkesgemenskapen.
Skapa känslomässig anknytning till kund, samarbetspartner eller leverantör
När man talar om lojala kunder och ambassadörer är det ofta konsumentinriktade företag som man först kommer att tänka på.
Företag inom B2C arbetar hårt för att skapat en så pass nära relation med sina kunder så att även om någon skulle mot förmodan kritisera företaget, så kommer deras andra kunder gärna att försvara dem.
Det är exakt samma typ av relation som finns inom försäljning B2B.
B2B står visserligen för business-to-business, men det är fortfarande människor (och inte företag) som besöker din webbplats.
Dessa människor engagerar sig aktivt på webbplatsen, letar information och kanske tom kontaktar dig för något.
Personer har självklart känslor och det är dessa känslor du måste nyttja för att skapa ett lönsamt som känslomässigt band.
Desto större känslomässig anknytning som en kund har till ditt varumärke desto mer affärer kommer de att göra med dig.
Dessutom är det sällan som man byter leverantör om man har en sådan anknytning.
Syftesdriven relationsmarknadsföring med Becker Network
Vid en syftesdriven kontakt eller med en syftesdriven relationsmarknadsföring finns det ett tydligt syfte som framgår utöver det självklara ändamålet att tjäna så mycket pengar på sin produkt.
Det övergripande syftet kan till exempel på vara att skapa en renare och bättre miljö för både dagens och morgondagens människor – om man säljer elbilar.
Med effektiva visuella och känslomässiga kampanjer når man kundens förnuft och känslor och får han eller hon att inse att just deras företag kan förbättra världen.
Det är viktigt med långsiktiga kampanjer som inte bara är en dag fluga – sådana kan lätt genomskådas.
Det är viktigt att ha en engagerad och långsiktig kampanj, vilket är bl.a. att nätverka med Becker Network.
Varumärkesgemenskaper förenklar relationsmarknadsföring b2b
Om man har lyckats med att skapa en känslomässig anknytning till produkten eller tjänsten och haft en tydlig syftesdriven marknadsföring så kan en god varumärkesgemenskap uppstå.
Att synas med sitt varumärke som ett företag i olika sammanhang B2B skapar relationer och med det intresse för en viss produkt eller tjänst.
Men ibland kan behovet skapa ett sammanhang som är helt oberoende av detta.
Om man tar exemplet med elbilar ovan så kan man spekulera i att känslomässiga band skapats genom en syftesdriven relationsmarknadsföring.
Så kan behovet och relationen till ett ämne såsom de personer gillar elbilar att förknippa t.ex. varumärket Tesla med relationen i att äga en Tesla.
Becker network underlättar marknadsföring B2B
I och med de Events som Becker Network anordnar så skapas lätt känslomässiga band till produkten/tjänsten som ett företag erbjuder eftersom den presenteras personligen.
Och eftersom de event som medlemmarna går på är självvalda, så utnyttjar de den syftesdrivande relationsmarknadsföringen tilll att öka varumärkesgemenskapen effektivt.
Vilket ofta innebär att deltagarna i våra event i sin tur kommer att ge sig ut för att tala om hur bra produkten eller tjänsten är för tredje part.
Det är ett lyckat exempel över hur nätverk kan gynna ditt strategiska arbete med relationsmarknadsföring B2B.