FAQ, Becker Network, Vad är relationsmarknadsföring?

Vad är relationsmarknadsföring?

Vad är relationsmarknadsföring, är en fråga man både kan och bör ställa sig om man är intresserad av att sälja en produkt eller tjänst. 


Relationsmarknadsföring är enligt Wikipedia en term som “den övergripande processen att skapa och bibehålla lönsamma kundrelationer genom att leverera överlägset kundvärde och kundnöjdhet och få värde tillbaka från kunden.”

Lite enklare formulerat så handlar det om att skapa så goda relationer med kunden så att denne handlar hos samma handlare (till exempel) ett flertal gånger under en längre period.

Kundvärde och kundnöjdhet kan kunden få genom rabattkuponger osv, men även ett gott bemötande kan räcka långt för att en långsiktig relation mellan kund och hennes handlare.

Varför relationsmarknadsföring?

Om man lyckas få en nöjd kund att återkomma fler gånger så är den betydligt mer värd än en enstaka kund.
Den återkommande kunden kanske handlar för 2000 kr varje gång och 4 gånger i månaden.
Den enstaka kanske 2000 kr per månad, om ens det.
Den återkommande kunden blir då så mycket mer värd (lönsam) än den enstaka kunden –  kanske 96 000 kr/år jämfört med kanske 24 000 kr/år för den enstaka kunden.
Rabattkuponger och bonusar för att handlat troget i samma butik bir småpotatis i sammanhanget.

Vad är relationsmarknadsföringens starka sida och hur används denna?

Man skulle tro att relationsmarknadsföring används i alla sammanhang eftersom undersökningar har visats att den är 6 – 7 gånger effektivare än traditionell marknadsföring.

Så är inte fallet. 
En majoritet av företagen fokuserar sin marknadsföring på transaktionsmarknadsföring, även om en stor del butiker, som till exempel ICA har börjat med relationsmarknadsföring.

I det förstnämnda fokuserar man på varans egenskaper och priset just nu, ett mer kortsiktigt tänkande. Kundservice har ingen eller liten betydelse och vad som kommer ske med produkten på längre sikt har ingen betydelse. Ett engångsevent med andra ord.

I relationsmarknadsföring har man ett mer långsiktigt tänkande. Där betonar man mer känslomässiga kontakter med varumärket, att skapa mervärde – vad får man om man blir kund och en varumärkesgemenskap – att det bildas en gemenskap kring varumärket, som t.ex Apple, som kommer som kommer hjälpa en att sprida varumärkets förträfflighet.

Hur fungerar relationsmarknadsföring i Becker Network?

Att gå med på de roliga eventen och presentera dig själv, ditt varumärke och din affärsidé live är nog det bästa sättet att utöva relationsmarknadsföring inom Becker Network.

Du kan komma i kontakt med trevliga människor och skapa en varumärkesgemenskap där olika personer som gillar ditt varumärke om de så vill kan hjälpa till att sprida ordet vidare.

Långsiktigt så skulle du också kunna låta ditt nyhetsbrev gå ut också till intresserade medlemmar i Becker Network. Både för att nå ut med information om dina varumärken, tjänster eller produkter till dem men även för att de ska kunna informera eventuella andra intresserade kontakter.


Frågor och Svar inom relationsmarknadsföring


Nätverk och nätverkande är helt enkelt det tydligaste exemplet runt frågan: Vad är relationsmarknadsföring?