Massmarknadsföring och relationsmarknadsföring
Massmarknadsföring och relationsmarknadsföring är det skillnad på i taktiken.
Den ena har att göra mer att arbeta med traditionell “basuneringstaktik” till en massmarknad.
Ofta så pratar man här om annonsering i både press och tv dvs de traditionella medierna.
Att helt enkelt marknadsföra varor eller tjänster till en rätt enhetlig massa och fokusera sitt arbete till produkten eller tjänsten som man säljer.
Det ena behöver inte utesluta det andra, utan bägge strategier har sin tid och plats.
Vad är skillnaden mellan massmarknadsföring och relationsmarknadsföring?
Det är självklart skillnad mellan att massmarknadsföra sig och relationsbaserad marknadsföring.
Skillnaden beror främst på att relationsmarknadsföring är ett precisare arbetssätt och mer personligare.
I dagens läge med sociala medier så har den personliga marknadsföringen även fått ett annan ord: social selling.
Social selling är en del av relationsmarknadsföring eftersom det har främst att göra med de sociala medierna när man säljer.
Relationsmarknadsföring är en långtgående strategi som bygger på att bygga varaktiga relationer för att genom kontakter skapa försäljning i både andra som tredje led.
Marknadsföringen är mer byggd på en ömsesidig dialog med kunden, där man bygger ut relationskapandet till olika affärsmöjligheter.
Fokusera på massmarknadsföring och relationsmarknadsföring
Relationsmarknadsföring har en utpräglad strategi av att grunda relationen på goda och bra grunder.
Med det menas att verkligen lära känna individen och dess problem, att förstå deras “painpoints” samt att agera både som en kontaktskapare och hjälpande hand i samma veva.
Klassiskt affärsnätverkande är det som kallas för relationsmarknadsföring.
Bygg relationer med fokus på långsiktighet
Relationsmarknadsföring är ett begrepp inom marknadsföringen som handlar om att lyfta in kunderna i företaget och höra vad de säger samt agera på det.
Vilket innebär att varje kundkontakt är att anse som en ny potentiell affärskontakt.
Relationsmarknadsföring är mer än bara kundklubbar och lojalitetsprogram.
Begreppet är större än “bara” kundklubbar och lojalitetsprogram eftersom det handlar om att lära känna kunder och prospekt så pass bra att kunden verkligen känner en relation till företaget.
Men oftast så blir en kundklubb inte tillräckligt personlig och lojaliteten för företaget kan därmed svalna.
Det kräver oftast mer för att bygga varaktiga relationer med kundämnen.
FAQ MASSMARKNADSFÖRING OCH RELATIONSMARKNADSFÖRING
Stärk dina relationer med Becker Network
I Becker Network så hjälper vi företagare att förstå möjligheten och styrkan av ett brett affärsnätverkande där man verkligen lär känna individen.
Arbetssättet bygger på att lära känna individer genom events och eventmarknadsföring, vilket stärker den övriga marknadsföringen.
Kontakta oss gärna om du vill veta mer om vad relationsmarknadsföring med Becker Network kan göra för skillnad för dig och ditt företag.