
Relationsmarknadsföring företag
Relationsmarknadsföring företag innebär att företag marknadsför sina produkter till andra företag med hjälp av Relationsmarknadsföring, ett begrepp -eller term som används på flera olika sätt.
De flesta företag anser sig ha en relation till sina kunder genom att man ständigt skickar ut reklam till dem, har kundundersökningar, skickar ut produkter för test med mera.
Men de flesta företag har en väldigt enkelriktad marknadsföring som går från det egna företaget som ger reklam till företaget som tar emot reklam.
En sådan marknadsföring kallas för transaktionsmarknadsföring.
Riktig relationsmarknadsföring är delvis ömsesidig
Marknadsföring och all sorts försäljning utförs aldrig av någon obegriplig massa som kan kallas företag.
Ett företag är ju inget annat än en eller flera människor som har en gemensam idé kring en produkt eller tjänst.
Till skillnad från traditionell marknadsföring – oavsett om man tror att den kan kallas relationell eller inte (se ovan) så bygger relationsmarknadsföring på ett ömsesidigt förtroende:
1. Den som säljer produkten eller tjänsten måste ha köparens förtroende och tvärtom.
2. Det är också viktigt att inse att kunden inte bara bryr sig om själva produkten utan på det sätt den kommuniceras till kunden.
Affärsnätverket Becker network – Vad är det? Hur hjälper det relationsmarknadsföring företag?
Affärsnätverket Becker network är ett litet exklusivt nätverk med maximalt 75 medlemmar vars mål är i första hand att ha trevligt och i andra hand skapa goda affärer.
Dessa medlemmar är handplockade så att de passar in och så att andra medlemmar kan ha nytta av dem.
I nätverket råder branschexklusivitet, vilket innebär att du är ensam i din bransch utan konkurrenter.
I Becker network träffar du dina konkurrenter på events och nätverksträffar som till exempel goda middagar, resor till avlägsna platser och föreläsningar som ofta har affärer som tema.
Hur kan Becker Network hjälpa dig att få och behålla kunder
I relationsmarknadsföring är det viktigt att du kan och har möjlighet att övertyga kunden på olika sätt.
Dels genom en känslomässig anknytning att få kunden eller företaget att gilla dig och din produkt på ett känslomässigt sätt som kan vara viktigare än det ekonomiska.
En sådan anknytning kan skapas genom personliga möten vid events där du får lätt att att övertyga din nyfunna vän att han eller hon har behov av sin tjänst.
Det kan liknas vid en syftesmässig marknadsföring då kunden övertygas om att syftet med att t.ex köpa dina elbilar kommer att bli en renare miljö.
Om du lyckas övertyga tillräckligt många om din produkt kan du utnyttja varumärkesgemenskapen dvs ett litet community som prisar din produkt för att övertyga ännu fler i nätverket om din produkts förträfflighet.
Sammanfattningsvis – hur hjälper relationsmarknadsföring dig som företag
Oavsett om du är med i ett nätverk som Becker Network eller inte så är:
- Känslomässig anknytning
- Syftesmässig marknadsföring
- Utnyttjande av varumärkesgemenskapen
Dessa är de tre huvudsakliga punkterna som är viktiga för att hjälpa dig som företag att marknadsföra dig genom relationsmarknadsföring mot företag.