Affärsnätverk, Affärsnätverkande

Affärsnätverkande

Affärsnätverkande är en rak översättning från engelskans business networking.


Vad många kanske oftast tänker på när det gäller affärsnätverkande är någon form av mingel där personerna har möjlighet att presentera sin idé eller produkt under relativt strukturerat förhållande i grupper eller team som består av många olika kompetenser. 
Thomas Nydal skriver i en artikel på webbplatsen företagande “Har man inte en lockande, kort och intressant introduktion blir ingen intresserad!”.
Om man inte presenterar sin produkt på ett intresseväckande sätt på de första 15 sekunderna så är man, enligt Nydal, körd.

Affärsnätverkande – kunskap öppnar möjligheter

Något annat som är viktigt är att man är påläst om deltagarna, deras intressen och verksamhetsområden.
Facebook eller Linkedin är t.ex. i många fall bra och lättilgängliga källor.
Om man lyckas intressera åtminstone en av deltagarna på ett nätverksmöte så kommer kanske hon eller han på någon kompis, kollega eller affärskontakt som också skulle kunna vara intresserad av dina tankar och idéer.
Personliga kontakter har, även i dessa digitala tider, fortfarande enorm betydelse och kan öppna helt nya möjligheter till lönsamma affärer eller samarbeten.

Affärsnätverk av olika slag

Det finns affärsnätverk med av olika slag, med olika inriktningar. 
Ett av de största internationella nätverken är Business Network International som finns i över 60 länder.
I  BNI jobbar man i team, såsom beskrivits ovan. 
BNI poängterar som tidigare nämnts att det är viktigt att presentera sin tjänst på ett tydligt sätt.
Att, när tillfället kommer, boka in möte med någon teammedlem – eller med någon som denna refererat till är viktigt då ett fysiskt möte oftare leder till en affär.
De poängterar också att man skall berätta vad som sker när man får en referens.
Och att man självklart ska ge referenser till andra.

Becker Network – nätverket för ett socialt, trevligt och effektivt affärsnätverkande

Becker Network är ett flexibelt nätverk, som i flera avseenden skiljer sig ifrån andra nätverk.
Fokus i detta nätverk ligger t.ex. på att ha trevligt och skapa en god social samvaro mellan medlemmarna.
Medlemmarna är handplockade och inom nätverket så får det inte heller finnas konkurrenter inom samma bransch.
Detta att man kompletterar varandra istället för att konkurrera blir en trygghet i nätverket. 
Nätverket träffas vanligtvis en gång i månaden för middagar, workshops, föreläsningar, speed dating, gala på grand hotell osv. 
De trevliga sociala tillställningarna gör så att även mer formella affärskontakter skapas.
Att vara påläst och ha en bra presentation är viktigt även i detta mer socialt inriktade nätverk.

Affärsnätverkandet är personberoende

En person som är duktigt på nätverkande kan på kort tid få många kontakter, vilket kan leda till lönsamma möjligheter till såväl samarbeten som affärer. 
Det krävs talang men även övning och vilja för att kunna presentera sin produkt på rätt sätt.
En verklig och viktig utmaning för en person som vill utveckla såväl sig själv som sin verksamhet genom affärsnätverkande!

FAQ