Företagsnätverk
Företagsnätverk är som namnet antyder ett nätverk mellan företag.
Syftet med ett företagsnätverk är att företagen kan ge hjälp till varandra och stötta varandra med medlemmarnas olika kompetenser.
Vad kan då företagsnätverket ge för fördelar?
Vissa företagsnätverk erbjuder inspirationsseminarier, rådgivning och utveckling, kunskapsluncher, en digital plattform med mera.
Som ett exempel på dylika företagsnätverk kan vi t.ex. Becker Networks företagsnätverk.
Det är ett nätverk för lokala som internationella aktörer som med enkla medel vill verka för ett enklare, bättre affärsklimat mellan kunder, återförsäljare och samarbetspartners där deltagarna/medlemmarna får:
- Träffa andra företag som tänker på samma sätt så att de kan utbyta erfarenheter och knyta kontakter
- Möjlighet att synas tillsammans med Becker Network i nätverkande sammanhang
Att deltagarna/medlemmarna dessutom får en fin utmärkelse som de stolt kan visa upp i sina lokaler eller på sina digitala plattformar hör självklart också till de positiva effekterna.
Affärsnätverk – en variant av företagsnätverk
Ett affärsnätverk kan nog sägas vara en variant av företagsnätverk.
Syftet med ett affärsnätverk är att hjälpa de deltagande att tjäna pengar fast kanske på ett mer direkt sätt.
Det finns en mängd affärsnätverk både lokalt och globalt.
Alla arbetar på olika sätt men gemensamt för dessa är att de betonar personliga kontakter.
Business Network International (BNI) är ett känt internationellt nätverk där man arbetar i Team enligt konceptet Givers Gain – man ger varandra referenser.
Detta sker bl.a. på teammöten då man presenterar sin produkt/tjänst för de andra i teamet som kan komma från olika branscher.
Exempel på andra nätverk är Connect med 15000 där man som medlem har möjlighet till olika events, utbildningar etc samt kompetensträffar där ett företag får presentera sin affär och företag från andra branscher har möjlighet att diskutera denna.
Företagsnätverket Becker Network – Affärsnätverket där nöje och nytta förenas
Becker Network grundades av en före detta nattklubbsägare som även anordnade andra events för sina gäster såsom en kändisgolftävling, där kändisar och “vanliga människor” parade ihop sig med varandra.
Inte sällan så ledde detta till att nya, spännande kontakter knöts och möjligheter för nya affärer skapades.
Detta var en av anledningarna till att affärsnätverket skapades.
I Beckers nätverk finns det 60-70 företagsledare.
En viktig regel är att inga bolag får konkurrera med varandra, det vill säga.
Det får till exempel inte finnas två bolag som som gör exakt samma sak inom webbutveckling, inom juridik eller inom andra delar av näringslivet.
Nätverksträffarna sker i form av olika events, cirka 12 – 15 gånger per år.
Till exempel:
- Utlandsresor
- Galor på Grand Hotell
- Workshops
- Föreläsningar
- Speed Dating
Becker Network – ett företagsnätverk med sociala event som leder till affärer
Den huvudsakliga poängen med Becker Network är att träffarna ska vara sociala events dit man går för att ha trevligt – vilket ofta, såsom i fallet med kändisgolftävlingen, leder vidare till affärer.
Alla deltagare i Becker Network har blivit handplockade och urvalet är anpassat för att skapa en så bra mix om möjligt – vilket självklart är viktigt om man vill bli ett framgångsrikt företagsnätverk.