Nätverksträff kan vara nyckeln till framgång
Nätverksträff kan vara det första – eller möjligtvis det andra – steget som leder dig till att lyckas med ditt företagande eller verksamhet.
Anledningen till att det kanske inte är det första steget är att du först behöver ta fram en plan för ditt företagande eller ha en tydlig beskrivning vad din verksamhet går ut på.
Då först kan du på ett enkelt och tydligt sätt kommunicera din affärsidé och målet med din verksamhet till deltagarna på nätverksträffen.
Flera olika sorters nätverk – olika former av träffar
En människa tillhör flera olika sorters nätverk.
Det personliga nätverket är alla de kontakter, både privata och professionella som sker till vardags med familj, kompisar, kollegor, bekanta, kassörskan på ICA, helt enkelt alla kontakter som en individ har till olika personer.
Det privata nätverket består av de som man umgås med privat.
Släkt, vänner osv som inte är förknippade med utbildning, yrke eller andra professionella åtaganden.
Det professionella nätverket är de kontakter man byggt upp genom studier och utbildning, till exempel arbetskamrater, medarbetare, studiekamrater, chefer, anställda, kunder, leverantörers representanter etc.
Det är är det professionella nätverket som man oftast vill utvidga för att kuna förbättra eller förändra sin verksamhet med nya kontakter, som ju kan vara kunder eller nya samarbetspartners.
Nätverksträffar vidgar dina vyer
Det finns en mängd nätverksorganisationer i Sverige.
Här nedan följer några exempel.
BNI, som är ett Globalt nätverk, som är baserat på konceptet strukterad referensmarknadsföring.
Handelskammaren i mälardalen agerar som ett paraplynätverk för sju undernätverk som till exempel Unga ledare och entreprenörer.
Det nätverket bygger på dialog mellan deltagarna varför inledande träffen fokuserar på roller och att sätta samman gruppen.
Deltagarna är delaktiga och diskuterar upplägg för kommande träffar tillsammans med nätverksledaren.
Nu finns också Becker Network.
Alla nätverk har olika upplägg.
Beckers olika sätt att genomföra en nätverksträff
I vårt nätverk har vi 60-70 företagsledare. Inget bolag får konkurrera med varandra.
Nätverksträffar genom olika events, 12-15 gånger per år:
Exempelvis:
- Utlandsresor
- Galor på Grand Hotell
- Workshops
- Föreläsningar
- Speed Dating
Det övergripande syftet med nätverket är att stimulera och uppmuntra till affärsutbyten mellan medlemmarna.
Vår övertygelse är att affärer görs bäst mellan människor som lär känna varandra under otvungna och trevliga former.
Därför är kärnan i Becker Network den sociala samvaron under olika nätverksträffar och events.
Att lyckas under en nätverksträff
Oavsett om man är på resa eller bara är på en enkel workshop finns det flera viktiga saker som det globala nätverket BNI redovisar och som jag anser vara viktiga vid en nätverksträff.
- Boka och genomför möten. Det finns en direkt koppling mellan fysiska möten och affärer, så för att starta processen se till att boka möten med de andra i ditt nätverk.
- Förtydliga din tjänst. Många av oss pratar för brett om vårt erbjudande. Översätt istället det du säger till kundnytta, och blir konkret så kommer rekommendationerna.
- Minska riskerna. När man rekommenderar någon sätter man sitt eget varumärke på spel. Berätta exakt vad som kommer att ske när du får en referens, t ex hur du kontaktar, vad du kommer att prata om och hur lång tid du tar i anspråk.
… och sist, men inte minst.
Det effektivaste, mest grundläggande tipset som visserligen är lite mer långsiktigt, men ändå grunden till alltihop – ge en referens själv.
Allt det här kan man genomföra både på schemalagd tid men även på bowlingbanan mellan seten.
Det är flera sätt som leder till en lyckad nätverksträff.
FAQ