
Vad betyder kundrelation?
Vad betyder kundrelation – eller vad är kundrelationer – är frågor som man kan ställa sig när det handlar om affärsförbindelser.
Enkelt besvarat så är en kundrelation förhållandet en företagare har till sina kunder.
Är de nöjda? Får de vad de önskar – eller finns det ytterligare behov som verksamheten skulle kunna tillfredsställa, men som inte görs just nu?
En skomakare kan ha ett annat perspektiv på kunder och kundkontakt än en IT-konsult eller webbutvecklare, fast i slutändan är det detsamma som är viktigast. Att bemöta kunden på ett bra sätt.
Vad betyder kundrelation för Skomakaren och Webbutvecklaren?
Ja, vad betyder kundrelation?
Allt!
En missnöjd kund kan snabbt leda till ett dåligt rykte och flera förlorade kunder.
Vad kan då göra en kund missnöjd?
I skomakarbranchen spelar inte hantverkarens beteende lika stor roll som det gör för webbutvecklaren i IT-branchen.
Så det självklara som kan göra en kund missnöjd är följande:
- Dåligt genomfört arbete. Om en skomakare fått i uppdrag och klacka en sko misslyckas med detta och klackern halkar av efter en kort tid så blir kunden naturligtvis missnöjd om än inte arg.
- Dåligt bemötande vid kassan. Även om skomakaren kanske är mästerlig så leder ett dåligt bemötande till missnöjdhet hos kunden.
- Inget bemötande alls. Kunden blir bortglömd och väntar veckor på sin produkt trots han blivit lovad dagar. När kunden hör av sig efter tre veckor får han reda på att klacken visst är klar och har varit så i flera dagar
Alla dessa punkter går att översätta tilll IT-området:
- Dåligt genomfört arbete. Om webbutvefcklaren fått i uppdrag och göra en hemsida med ett kontaktformulär som ska leda kunden till konvertering och helt struntar i formuläret och bara har skriven text så blir kunden återigen missnöjd om inte arg
- Dåligt bemötande vid Ordertillfället. Webbutvecklaren verkar ointresserad vid beställningen
- Inget bemötande alls. Webbutvecklaren åtgärdar saken men glömmer att kontakta kund, så när kunden ringer efter tre veckor så har formuläret varit klart i en vecka.
Hur en ideal kundrelation fungerar
- Du måste sjävklart åtgärda ett dåligt arbete
- Du bör behandla kunden som den kunglighet den är.
Att få kunden känna sig sedd, hörd och förstådd – istället för att se kunden som en vandrade plånbok, som förhoppningsvis kommer betala din lön. - Du måste ge feedback till kunden omedlebart efter att produkten är färdig, även om ni kommit överens att ni skulle höras av det och det datumet. Då blir kunden nöjd och känner ett förtroende att du bryr dig om just honom eller henne som kund.
Punkt nummer tre är särskilt viktigt att kommunicera på att bra sätt för en webbutvecklare eller andra som inte håller på med fysiska tjänster.
Det kan t.ex. vara svårt att tydligt visa vad som har gått över förväntan – eller vad som eventuellt har gått fel – och vad det beror på om komminikationen är otydlig.
Saker som är viktiga att tänka på:
- Respekt för kunden gör underverk för en bra kundrealtion
- Förståelese från kundens sida är A och O vid affärer
- Upp till ett av tre företag tappar affärer på grund av obesvarade samtal eller utebliven återkoppling
Vad betyder kundrelation och affärsnätverket Becker network
Om du blir intervjuad och handplockad till Becker network så kan du känna dig priviligerad.
Då får du tillgång till en mängd inspirerande expertis och många intressanta potentiella kunder.
Du kommer att ha möjlighet att gå på olika events och annat där du kan diskutera olika ämnen och frågor med dina nätverkskollegor.
Eftersom alla i nätverket är beroende av nya kunder så kommer säkerligen ett ämne som diskuteras att vara: Vad betyder kundrelation?